La cruïlla lingüística actual
Francesc Florit Nin
Acció Cultural de Menorca
Paradoxa o contradicicó
aparent? No tant aparent com real. La llengua catalana mostra una
gran vitalitat en alguns aspectes i unes greus mancances en d'altres.
Per un costat, vitalitat
d'ús, increment de parlants, productora d'alta cultura i ciència.
Per un altre, amenaces, prohibicions i una
marginació en
mitjans de comunicació, bandejament en usos institucionals i
tractament d'inferioritat en els drets lingüístics.
Record que
quan m'iniciava en els laberints tan interessants de la
sociolingüística i consultava les dades estadístiques de la
competència i els usos de les llengües catalana i castellana als
diversos territoris del domini lingüístic català, m'espantava de
la situació en què es trobava el català a Catalunya, amb greus
dificultats, mentre que la situació a les Balears era notablement
millor. Tres dècades després aquest fet s'ha capgirat. I s'explica
per moltes raons, però entre totes n'hi ha una de determinant: la
política lingüística tan diferent seguida en els dos territoris. A
Catalunya, amb tots els alts i baixos, s'ha aplicat una decidida
intervenció per recuperar la competència i els usos de la llengua
catalana mentre que a les Illes Balears (i no diguem al País
Valencià) hi ha hagut un laissez-faire o bé, un atac frontal, com
ara ho és obertament. Causa: la diversa composició política de les
respectives societats i dels governs i parlaments corresponents.
Tenir la
llengua (i el conjunt de la cultura) segmentada en els tres o quatre
o cinc territoris en diferents autonomies i en diferents estats ha
contribuït poderosament en un dels problemes més greus que patim:
la manca d'unitat d'acció, el desaprofitament de recursos i d'accés
a un mercat ampli i, en darrera instància amb grans desequilibris,
contradiccions, contrarietats arreu dels països de parla catalana.
Ara
ens trobam en una cruïlla decisiva per al futur de la nostra
llengua. Primer per les expectatives secessionistes de Catalunya que
obre un nou període històric i segon per la política
recentralitzadora de l'Estat espanyol que intenta devaluar les cotes
de normalitat que la llengua catalana havia assolit al llarg dels 30
anys de democràcia recuperada. Després de 30 anys, la normalització
de la llengua pròpia té encara!
greus mancances. El fet és que per
exemple en l'actualitat
hi ha una cinquena part de la població de Catalunya, més d’una
quarta part de les Illes Balears i quatre de cada deu persones del
País Valencià que no saben parlar el català. Açò no seria un
problema si no tinguéssim governs que es defineixen clarament en
contra del procés de recuperació del català i tribunals que fan
una lectura absolutament contrària a la protecció d'aquesta llengua
al seu territori històric. Tot plegat condiciona d'una manera molt
negativa l'evolució futura.
La
paradoxa de la nostra situació sociolingüística a les Illes
Balears s'explica per tant per aquestes dues forces contràries: la
societat civil organitzada que entén la necessitat de seguir en la
normalització de l'idioma, que identifica aquestes terres i les
decisions polítiques bel·ligerants, contra la llengua dels governs
del PP, en els diversos nivells de l'administració local, autonòmica
i estatal. Per exemple els pares van apostar majoritàriament en un
86% demanar l'ensenyament en català per als seus fills, cosa que va
sorprendre i va agafar a contrapeu les autoritats educatives. Les
raons són ben senzilles: els pares no volen que els seus fills
siguin incompetents en cap de les dues llengües oficials i saben que
la immersió lingüística així els ho garanteix. En canvi el model
educatiu del tractament de les llengües del govern Bauzá està més
orientat a evitar la bilingüització de tots els escolars. No
oblidem que tot açò passa en uns moments de canvis demogràfics
espectaculars. Fixeu-vos en aquesta dada: el 1986, el 91,5 % dels
residents a Mallorca tenien el català com a llengua pròpia (llengua
primera o L1), en canvi el 2010 la xifra baixa fins al 55,9%. Una
altra dada interessant: tot i que el coneixement de la llengua
catalana ha augmentat en nombre absolut de persones que saben
parlar-la en més de 200.000, (gràcies al model d'escola que ara
volen desactivar) en canvi el percentatge ha disminuït del 71% al
63% entre 1986 al 2010. Són dades objectives extretes de fonts
oficials, l'IBESTAT. L'escola ha fet la feina que se li va
encomanar: fer competents els escolars en les dues llengües. I de
fet, els percentatges de coneixements de la llengua catalana en la
competència de comprensió escrita i expressió escrita ha seguit
una línia ascendent: del 46% al 71% i del 17% al 48% respectivament.
Bona feina, mestres! Tanmateix aquestes són dades que mostren a les
clares que la llengua no ha assolit la normalitat de qualsevol altra
llengua, perquè tothom convindrà que tenir persones que no dominen
les dues llengües catalana i castellana és un problema per a la
nostra societat, i especialment és un problema per a la llengua que
es troba en una situació desfavorable, la pròpia, la catalana.
Una
població no integrada en la llengua del país i unes institucions
públiques encaparrotades a fer prescindible aquesta llengua fan un
còctel explosiu. Ho saben i ho aprofiten i, com hem
dit en una altra ocasió, fan dels governants actuals uns polítics
irresposnables per al futur d'aquestes illes. Malgrat tot, hom posa
les esperances en l'actitud d'una ciutadania, de parla autòctona o
al·lòctona, que ha demostrat, una vegada més, l'estima per la
parla pròpia i el valor d'identitat que li atorgam. Perquè allò
decisiu no són les actuacions dels governs irresponsables de Maó,
Palma o Madrid, per poderoses que siguin, sinó l'actitud de defensa
activa de les persones per allò que estimam: la terra, la llengua,
les conquestes socials i la dignitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada