El triple esforç del
Premi Born de teatre
El Premi Born de teatre
arriba a la XXXIX convocatòria. És un premi a un text escrit, per
tant a la dramatúrgia, prestigiós i dels més veterans que es donen
a Espanya. També és el premi millor dotat en quantia econòmica,
enguany amb 14.000 euros, però que en convocatòries anteriors havia
arribat a la xifra de 18.500 euros. Té un palmarès envejable perquè
tots els grans dramaturgs actuals s'han fet amb el guardó. La nòmina
és llarga: des dels històrics Joan Mas, Alexandre Ballester i el
xilè Jorge Díaz fins a les firmes més actuals de la renovació
escènica com Sergi Belbel, Jordi Galceran, Lluïsa Cunillé i
l'actualíssim Josep M. Miró, que passeja la seva obra El
principi d'Arquimedes, premi Born del 2011, pels escenaris de
mitja Europa. Creat el 1970, amb el seguiment del premiats es podria
fer la crònica de la dramatúrgia espanyola, en llengua catalana i
castellana, de les darreres dècades.
Durant tot aquest mes
d'octubre Menorca lluïrà les gales del teatre: tallers per a joves
i adults, teatre familiar, lectures dramatitzades, tertúlies i grups
de lectura, jornades formatives per a professorat, conferències,
representacions i cerimònia de lliurament del premi. Finalment dia
25 es posa en escena una obra triada entre les més valorades de la
temporada que enguany serà Pulmons,
de Ducan Macmillan, produït per la Sala Becket i sota la direcció
de Marilia Samper. Tot un programa ambiciós fet des d'un entitat
cultural, el Cercle Artístic de Ciutadella, que és tot voluntat i
tenacitat per manternir la flama encesa d'aquesta expressió
artística complexa, enriquidora i vivencial que és el teatre.
És clar que el millor
premi per a un dramaturg és veure que un director es fa càrrec del
text i l'eleva als escenaris, perquè només així aquella obra que
va ser cuinada en la intimitat i en la sensibilitat d'un home pren la
seva potència autèntica, originària i plena, la de ser una obra
compartida amb el públic. Però açò voldria dir un major esforç
per l'equip que porta a terme la feinada del Premi Born. Només una
major implicació institucional ho podria fer realitat. Però no és
el cas, perquè les ajudes rebudes són minses, a vegades arriben
molt tard i, cosa encara més dolorosa, són escandalosament
agreujants en comparació a les ajudes rebudes per altres entitats
que també celebren el teatre arreu de Mallorca i d'Espanya. Les
xifres: el Festival de Manacor té un pressupost de 135.000 €;
el d'Alcúdia, de 150.000 €;
el de Ciutadella, 30.000 €;
però el d'Almagro, una ciutat de nou mil habitants, perquè deu ser
propera a Madrid maneja un pressupost de 1.312.763 €.
Com moltes altres
iniciatives, el Premi Born de Teatre ha hagut d'ingeniar-se per
trobar fórmules per suplir el poc suport institucional que amb
l'excusa de la crisi han desviat els doblers públics cap a altres
interessos. Una d'aquestes fórmules ha estat el micromecenatge, fet
a través de les xarxes socials sota el nom de Crec en el Premi
Born. Tanmateix açò
entraria dins l'anormal normalitat d'un país carregat d'urgències i
d'inconsciències, gairebé oblidat fins a la indecència del
pressupost general de l'Estat per a les Balears, del pressupost
autonòmic per a Menorca i del pressupost illenc per a la ciutat que
cau a l'altre costat. Misèria i companyia. Encara més anormal és
lluitar per la pervivència de la cultura en general i del teatre en
particular en una ciutat que llueix una política municipal raquítica
en l'àmbit cultural. Pitjor encara: treballar en una ciutat que,
malgrat el dinamisme associatiu, presenta unes deficiències
d'equipaments culturals intolerables. En fi, que el Cercle Artístic
a Ciutadella de Menorca fa un esforç triple.
El
cas és que l'acte de lliurament del Premi Born, del qual se'n fa
ressò totes les revistes d'arts escèniques d'Espanya, se celebra en
una mena de cotxeria que el nostre ajuntament anomena Sala
Multifuncional del Canal Salat, que a l'hivern fa un fred terrible i
a l'estiu t'ofegues de calor. El van batejar així perquè allí s'hi
ha de fer de tot i ha de servir per tot però que en realitat no
serveix bé per res. Cada vegada que s'hi ha de muntar una obra
dramàtica és un drama per les dificultats, les incomoditats i els
inconvenients d'una sala sense equipament escènic, per tota la
despesa que açò ocasiona cada cop. Mentrestant hem tingut el teatre
del Born, just al costat de la seu del Cercle Artístic, tancat
durant 10 anys en unes eternes reformes. Era una petita joia que al
1873 es va construir amb tres anys. Diuen les fonts ben informades
que la reforma actual del teatre del Born ha estat una endemesa. Tenc
la sospita, i la por, que la petita joia hagi quedat malbaratada.
Però
no vull acabar l'article amb mal gust de boca. El Cercle Artístic fa
una feina admirable i amb l'organització del Premi Born ens regala
uns dies d'atapeïda activitat al voltant del teatre, aquesta
magnífica trobada d'actors i espectadors per celebrar el goig de la
paraula, la meravella de la ficció, el misteri de la creació, el
plaer de l'espectacle, la delícia dels sentits. Aplaudiments.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada