Aquesta és l'entrevista que Carles Jiménez m'ha fet per al diari Menorca, apareguda el diumenge 31 de maig de 2020
Fotografia d'Antxon Castraneda |
DIÀLEGS
MENORQUINS EN LA DISTÀNCIA (MÍNIMA DE 2 METRES)
LES
ARTS EN TEMPS INCERTS. FRANCESC FLORIT NIN, PINTOR I POETA
La cultura està
demostrant en aquest confinament ser un bé de primera necessitat. En ella estem
trobant benestar, alleujament i consol. Un llibre, una música, un quadre, un
poema és, per a molts ciutadans, un motiu de felicitat, d'unió amb els altres.
Què en diuen els seus creadors?
Com has
viscut el confinament i com vius aquests temps d'incertesa?
De manera ambivalent. El confinament és una
situació antinatural a l’animal social que som. Ens priva de llibertats, ens
engabia, ens limita i ens atrofia les relacions, ens estressa i ens
emmalalteix. Però també ens ha servit com a toc d’alarma, ens obre els ulls a
les coses realment importants. A mi m’ha servit per concentrar-me i poder
treballar de forma més pausada i atenta. Jo em solec confinar habitualment i
voluntària. És una necessitat per poder pintar i escriure. Certament que vivim
temps interessants, de grans canvis, que comporten també sofriment de moltes persones.
De
sobte la globalització ens ha mostrat la seva cara més fosca. Una pandèmia s'ha
escampat a una velocitat vertiginosa. Som molt més vulnerables del que creiem!
Sempre hem estat vulnerables, però ara
suportam pitjor la nostra fragilitat. En el món desenvolupat hem creat les
seguretats i ens hem volgut amos del planeta. Però el planeta ja no aguanta més
la nostra prepotència. Hem arribat al límit. Aquesta pandèmia i d’altres
catàstrofes “naturals” són avisos de Gaia, com a símptomes d’una malaltia que
si no la curam amb més humilitat com a espècie, ens matarà. No només tenim una
crisi sanitària i econòmica, sinó també una crisi de l’antropocè.
Cristóbal
Gastó, psiquiatre, digué que la felicitat es troba en la capacitat de dur a
terme una activitat creativa, per petita que sigui (un hobby, per exemple). Hi
estàs d'acord?
Hi estic d’acord. Tanmateix hem d’entendre que
la creativitat no se circumscriu a les activitats artístiques o als hobbys. La
creativitat és una manera de procedir innovadora que aporta solucions i des
d’aquest punt de vista es pot ser creatiu en les relacions socials o en política
o en ciència. Crec que avui és molt més
necessària la creativitat en aquestes esferes que dic, i, la veritat, anem mancats.
Des del punt de vista personal, la creativitat fa una vida més plena, no sé si
més feliç. Me’n fa dubtar el fet que algunes personalitats creatives han estat
profundament infelices. És el cas de Kafka, de Van Gogh...
Les
distintes manifestacions culturals sembla que han jugat un paper destacat en
les activitats de la població confinada. Aquest benefici sembla estar en
contradicció amb la precarietat en què la cultura es mou habitualment. Penses
que això canviarà en veure la importància que està tenint?
És difícil predir què passarà. De moment es
reforça la cultura de l’entreteniment. També que es tendeix cap a la
virtualitat i cap a un consum cada vegada més “confinat” als espais
individuals. M’agradaria que es valorés més la feina dels creadors.
Quines
mesures se t'acut que caldria prendre per a potenciar el sector cultural?
Difícil pregunta. Resposta llarga. Cal més
professionalització per part dels creadors; cal un tractament fiscal més
beneficiós i ajudes públiques; caldria crear circuïts de consum cultural i de
nous públics. És difícil parlar en general perquè cada àmbit té la seva
idiosincràsia: teatre i literatura, arts visuals, música i dansa... Però crec
que cal valorar el productes i que aquests siguin de qualitat, que la gent
estigui disposada a pagar per una cosa que val la pena. L’administració pública
ha de vehicular-ho per mitjà d’equipaments i programes d’incentivació. Per
suposat que cal omplir de continguts artístics l’educació dels infants. I crec
que els canvis seran llargs. Els mitjans de comunicació hi tenen un paper
divulgador important que no poden eludir. A Espanya mai s’ha entès la cultura
com un servei públic com ho és la sanitat o l’educació.
Com
afirma Yuval Harari, historiador i filòsof, la història s'està accelerant i ens
trobem en una cruïlla on hem d'escollir, d'una banda, entre la vigilància
totalitària i l'empoderament ciutadà, i de l'altra entre l'aïllament
nacionalista i la solidaritat mundial. Què en penses?
M’agrada molt Harari. Té tant d’interessant
com d’inquietant. És ric, crític però també agosarat. Ara necessitam més que
mai poders públics compromesos amb el benestar comunitari i una ciutadania
atenta i crítica. Alguns polítics estan encara al s. XX. Què hi feien els
militars en la gestió de la pandèmia? No és una guerra! És una urgència
sanitària que reclama la col·laboració internacional. Es tracta de fer
exactament el contrari del que diu Trump. No necessitam despeses militars, sinó
inversions en sanitat pública, en recerca científica, en educació i en atenció
als sectors vulnerables: majors, pobres, aturats... Cal deixar de banda d’una
vegada el masclisme que tot ho destrossa i tenir cura dels altres. Això tan
necessari que hem relegat a les dones, idò ara és essencial. No ens equivoquem
d’enemic: l’enemic és a casa amb el model de vida que portam. Tenim virus
perquè som immunodeficients a causa del maltractament de la natura. Em fa més
por el virus de Vox que el covid-19, perquè és una veu cega que crida molt,
pensa poc i s’equivoca. A veure si som capaços d’aprendre la lliçó: més
raonament, més ciència, més educació i més art.
Les
empreses tecnològiques estan aprofitant la crisi per a accelerar el procés de
digitalització de les societats promovent la teleeducació, el teletreball, la
telesanitat... Què en penses?
No oblidem que la tecnologia és una eina i com
a tal ha d’estar al servei de les persones. Les grans corporacions i alguns
poders estan temptats a posar les persones al servei de les seves tecnologies
per així consolidar el seu domini, que no és altra cosa que el seu negoci. La
teleeducació (o el teletreball) té els seus avantatges i els seus inconvenients
i obre oportunitats. Tanmateix no hem de permetre que faci augmentar la
desigualtat o que desincentivi la participació crítica. Quan els gurús de la
tecnologia parlen d’educació virtual, a distància, tot lloant els avantatges
obliden la funció primordial de l’educació: la socialització, l’aprenentatge de
la convivència i dels valors de viure en societats democràtiques i açò només
s’aprèn compartint l’espai i interactuant amb la diversitat. Aquests dies que
hem fet l’educació des de casa he pogut comprovar que els meus alumnes amb més
necessitats han estat els que més ho han patit. De moment l’educació per
Internet produeix més desigualtat, provoca marginació i destrueix el
coneixement de l’altre.
En la
teva obra, tant pictòrica com poètica, la metàfora juga un paper destacat i està
associada a la llibertat i a la vida. Vivim temps en el que les associacions
entre sentiments, experiències, formes i sentits determinaran la gestió que en
fem d'aquests temps d'incertesa.
Probablement aquets temps incerts ens demana
de ser més creatius i a estar més atents a les emotivitats. Si bona part de les
tasques mecàniques es poden delegar a la tecnologia, cal centrar-nos en allò
que ens caracteritza com a humans: la intel·ligència emocional, la capacitat de
crear comunitats solidàries. I en aquest camí l’art hi té un paper formador
important perquè ens afina la sensibilitat. Jo reivindic l’experiència
concreta, la materialitat, el contacte. L’art apel·la als sentits i dels
sentits a les emocions i d’aquestes a la comprensió de la vida.
En les
teves pintures de dones-arrel i homes-fulla la natura i el silenci són un clam.
Els necessitem ara especialment?
Mir que la meva obra sigui un lloc de trobada
per a la comprensió. Fa poc em van dir que una senyora havia comprat un quadre
meu perquè s’hi va sentir reflectida, no perquè el rostre pintat s’hi
assemblava, sinó perquè li recordava l’experiència profunda i dolorosa d’una
malaltia que havia superat. La meva obra vol ser un antídot contra la cridòria
del món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada