Breu, petit, proper
Francesc Florit Nin
Vaig néixer en una casa petita d’un poble petit en una illa
petita. La meva primera escoleta era tan petita que cabia a l'entrada
de quatre metres quadrats de les cases barates de Ciutadella on ens
arreplegàvem mitja dotzena de fillets. Era el món petit i segur,
proper i ben conegut. Les distàncies curtes i els espais breus han
configurat el meu sentit de l'afinitat. M’agraden les coses
petites, la brevetat i les distàncies veïnes. Les coses petites són
precioses perquè contenen intensificat la grandesa de les coses
importants. Les coses breus són més atractives perquè condensen
els sentits i eliminen allò superflu. Les distàncies curtes em
donen confiança en relació amb l'espai. La brevetat, la petitesa i
la proximitat em configuren la meva franquesa amb el món. Quan en
l’adolescència vaig llegir Lo pequeño es hermoso, la
versió en castellà de l’obra d’E .F. Schumacher publicada el
1977, em vaig adonar de la descoberta que tenia intuïda. D’aquella
lectura han passat molts d’anys i tanmateix la tesi resulta cada
vegada més actual i necessària. Cal tornar l'atenció a la
petitesa, a les accions breus, als gestos familiars i a la proximitat
de les persones.
El
subtítol del llibre és una declaració de principis: quan en
l’economia importen les persones. Traduït en altres paraules
vindria a ser una economia humanista. Quan l’economia es distancia
de la quotidianitat, com els mercats borsaris i l’especulació
financera, té efectes perniciosos sobre la justícia social i la pau
al món. M'adon que les decisions de la macroeconomia perjudiquen les
persones mentre beneficien les grans empreses; quan millora la
macroeconomia, empitjora la domèstica. Quan els grans es fan més
grans, els petits empetiteixen.
Les
mides i les distàncies sí que importen, i en aquest cas com més
petit, més breu i més proper, millor. La filosofia del mercat Km.
Zero, les propostes del Slow Food i les Slow Cities, l’educació
lenta, el petit comerç, la producció local, i tantes d’altres
iniciatives que fan de la vida una experiència conscient i
agradable, sostenible i enriquidora, autèntica i positiva…
parteixen d’aquesta llavor de les coses petites, breus i properes.
Tot
això té molt a veure amb l’educació rebuda. Les sensibilitats
que valoren la petitesa, la brevetat i la proximitat són les més
educades. Fixeu-vos com els conductors dels cotxes més grans (i més
cars) són els més infractors i els més desconsiderats. De la
mateixa manera que en general, és cert que no sempre, les empreses
més grans, com les multinacionals i els grans conglomerats dels
negocis, són també aquelles que pitjor tracten els seus empleats i
que més poca consideració tenen cap als seus consumidors. Les
empreses petites, com les familiars, són més justes en el tracte
social i salarial. Les sensibilitats socials també es relacionen amb
les polítiques de proximitat i en la descentralització del poder.
Per
què encanten les coses petites i properes? No ho sé. Però he
observat com els adults ens miram els infants. Perquè la petitesa
ens fa vulnerables, la brevetat ens fa una mica més modests i la
proximitat ens torna un poc més sincers. Perquè la vida és
justament açò: minúscula i efímera, un buf insignificant que ho
és tot, l'ara i l'aquí. Perquè les coses extraordinàries, les
prestigioses i les exemplars em fan por, em posen malalt, les trob
incòmodes. Les monumentals m’intimiden. Les magnífiques solen
trair. Les exagerades són mentideres. Les excepcionals són
afectades, insolents, enganyifes complicades. Les coses esplèndides
enlluernen, que no deixen veure-hi clar. Per açò m’agraden les
coses curtes com el conte, les modestes com el dibuix, les breus com
el poema, les trivials com la cullera, les simples com la bicicleta,
les menudes com les cireres. I les persones properes amb qui
compartim les tresques.
Atès
que l'olla no està per les grans revolucions, atès que tenim motius
suficients per a la revolta, atès que perdem drets i retrocedim en
les llibertats, atesa la podridura dels mercats polítics i atesa la
degradació democràtica, com que tot és a les nostres mans petites,
comencem pels canvis petits, breus i propers amb motins quotidians,
rebel·lions properes i breus insureccions. La petitesa, la brevetat
i la proximitat són eines poderoses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada