Poètica de la
vellesa
La
vellesa és lletja, m'ha dit ma mare. Té mal aquí, té mal allà,
però està contenta. Malgrat que hi veu poc, li agrada veure els
vídeos casolans on surten els néts. Al seu voltant, al geriàtric
on s'està els dies feiners, el paisatge resulta entre divertit i
trist, una rara mixtura del bo i millor de la vida. Els vells, entre
la queixa i el somriure, deixen passar les hores, es fan bromes entre
ells i s'animen. Alguns ho passen molt malament. Uns perquè no saben
on són, altres perquè les malures són greus. Ara tenim tres
cuidadors més, els que els usuaris i els familiars reclamaven perquè
estiguin ben atesos. Va costar, però la pressió, la feina i
sobretot la raó han acabat doblegant la consellera de la cosa. Al
geriàtric hi ha un ambient reconfortant a pesar de tot. Els
familiars entren i surten a visitar els avis i els petits de cada
casa donen la mà a l'àvia que ja no hi és. Els interns -així
els anomena l'administració—,
són molts feiners: sempre tenen coses a mostrar, com fan els
escolars dins les seves aules. No tots, és clar, perquè n'hi ha
d'altres que, rendits al llit, tan sols esperen el final del dia. Una
vegada hi van anar els joves del Fotoclub a mostrar-los fotografies
antigues de la ciutat, de quan eren jovenets i els cotxes no feien
por. També n'hi ha que hi van a cantar les cançons més conegudes.
Entre tonada i tonada, els records s'esfumen, desdibuixats. Enyoren
el menjar de casa.
La
vellesa no és lletja, mare, sinó més tost trista. Trista i
poètica. És el que ens va representar Mö Teatre diumenge passat al
Principal de Maó. Dos àngels vells distrets i una princesa que perd
la memòria escenifiquen els dies desvalguts del final de la vida. Va
ser un espectacle deliciós, tendre, que emanava una profunda
comprensió del cicle del temps: ens tornam infants, tancam el cercle
allà d'on vam partir. L'obra última de Mö Teatre és delicada,
divertida a estones, a estones trista també, una rara mixtura del bo
i millor de la vida. El títol, La comunió va ser ahir,
indica com el temps, relatiu, s'esmuny com l'aigua entre les mans. La
vida que és un buf. Però també ens fa pensar com en fer-nos majors
els anys es confonen, les etapes s'intercalen i els records
desorienten l'ordre cronològic dels fets evocats. Els tres actors,
Matilde Muñiz, Jordi Odrí i Miquel Plana, parlen d'ells mateixos en
un exercici de prospecció dels anys que han de venir. Rescaten els
records de la infantesa d'aquella Espanya grisa del franquisme en ple
domini, de la usurpació de les vides lliures, del noticiari
mentider, dels carrers bruts on pixaven els homes i jugaven els nens.
Tot té un aire de Fellini, d'una humanitat senzilla, de veritats
elementals i necessàries. L'escenografia és austera: una caixa, una
tauleta, dues cadires, un penjador... res de superflu, tot mesurat
per atreure l'atenció als personatges i a les seves paraules. Unes
imatges projectades completen l'evocació, alguna nostàlgia, qualque
ràbia i una bona dosi d'acontentament per un costat i d'afliccions
de l'altre. La comunió va ser ahir és feta de breus escenes
muntades com un mosaic, on cada tessel·la correspon a la petita
crònica d'un succés trivial. Com si fos el gènere de revista
teatral però que en lloc simplement de divertir-nos, ens deixa el
regust d'una reflexió amarga i tanmateix ineludible. El drama
escampa espurnes de lucidesa juntament amb flocs de les facècies més
còmiques, que sovint veig els dimarts al geriàtric on s'està ma
mare.
La
vellesa no és lletja, mare. Però pot ser molt poètica quan es mira
amb els ulls d'una comprensió generosa. La vellesa com la infantesa
inspiren als homes de bon cor els sentiments de l'estima. Per açò
es diu que els pobles que tenen cura dels infants i dels avis són
les societats més avançades. Que les ciutats que són pensades per
als nens i per als ancians són les més amables. I, diguem-ho clar,
que els governs que no tenen l'educació i els serveis socials com la
prioritat no són els governs que mereixin la confiança dels
ciutadans.
Infància
i vellesa van de la mà, més del que ens pensam. Ho veig cada
dimarts quan visit ma mare. M'ho van mostrar els actors de Mö Teatre
amb la seva obra delicada. Què comparteixen els vells i els infants?
No ho sé ben bé. Però tothom veu que fan bo, s'entenen, sovint
sense paraules, se cerquen, es necessiten i miren de trobar els
espais per compartir la innocència d'uns i la saviesa dels altres. A
vegades pens que els desgavells d'avui són en part causats perquè
els nens i els avis no es troben prou, no es troben gens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada