Una
anàlisi rigorosa de l'educació
Francesc
Florit Nin
Dijous
29 de gener es presenta al Cercle Artístic de Ciutadella l'Anuari
de l'Educació de les Illes Balears 2014. Es tracta d'un informe
llarg i rigorós sobre l'estat de l'educació en aquesta part del
món, elaborat pel Grup d'Investigació i Formació Educativa i
Social de la UIB i editat per la Fundació Guillem Cifre de Colonya.
Ambdues institucions presten un servei impagable a la societat de les
illes, especialment a la comunitat educativa. La publicació,
disponible gratuïtament a la Xarxa, recull el batec, els problemes i
les propostes de l'escola i per a l'escola. D'ençà ja fa onze anys
que es publica i jo diria que mai no ha tingut un reflex en les
polítiques educatives dels diferents governs. Mereix la pena de
tenir-lo més en compte, entre moltes altres raons perquè és la veu
i el cap dels professionals de l'educació, de pedagogs i de mestres,
que coneixen com cap altra quina és la realitat i quins són els
reptes de l'educació de les Balears.
L'Anuari
del 2014 fa un repàs a una legislatura qualificada de convulsa amb
una mirada crítica sobre la política educativa del govern de José
Ramón Bauzá. Amb tot també s'hi aporten experiències d'èxit
escolar i indicadors igualment positius, com són alguns programes
que funcionen amb bons resultats. Certament que nostra educació està
sota mínims, amb greus problemes, molts de tipus estructurals, de
llarga durada i provocats sobretot pel model socioeconòmic assignat
a les Illes del turisme de masses. Altres problemes són més
circumstancials provocats per decisions errònies i matusseres.
L'Anuari
dóna dades empíriques, que van més enllà de les opinions i les
interpretacions que generen. Són indicadors contundents,
inapel·lables i inqüestionables. Per exemple que a les Balears
tenim més de 1000 professors menys d'ençà fa dos anys. Les beques
destinades a educació no universitària són inferiors a la mitjana
estatal, tot i tenir un dels índexs més alts de pobresa. La despesa
en educació pública ha caigut un -17,6 % entre el 2009 i el 2012,
xifra que representa la retallada més greu de tot l'Estat espanyol.
La inversió en educació respecte del PIB ha estat a les Illes del
2.78 %, per sota de la mitjana estatal. La despesa pública total en
educació va suposar un 20.1 % dels pressupostos, també per sota de
la mitjana de les Comunitats Autònomes. És a dir que tothom ha
invertit més que Bauzá, quan va prometre que la seva legislatura
seria la de les autopistes de l'educació. En fi, per no allargar més
els exemples d'una gestió nefasta direm que gairebé tots els
indicadors són desfavorables en el diagnòstic.
No
sé si les autoritats educatives actuals es dignaran a assistir a la
presentació de l'Anuari, però farien bé d'escoltar. Fins ara no hi
han al·ludit, sinó que més aviat l'han eludit, tot i que soni tan
igual. A mi em fa l'efecte que no s'hi refereixen, no s'hi postulen,
com si no existís, pel simple fet que és una bufetada a la seva
gestió. I malgrat la necessitat de conèixer a fons la situació
conflictiva a què han sotmès els centres escolars, no han fet cas a
les recomanacions dels experts. Tenim urgències a resoldre i només
es pot fer amb una anàlisi rigorosa, amb fonaments i opinions
contrastades, per defugir un dels mals d'alguns polítics que es
dediquen a difamar i a estendre prejudicis ideològics que fan molt
de mal i que no ajuden per res a la millora de l'educació.
Fa
més de dos anys que es reclama un pacte educatiu. Es va iniciar des
de Menorca i s'ha estès per totes les illes un moviment liderat pels
sectors implicats en l'educació, estudiants, professors,
associacions de pares i mares... a excepció de la classe política,
la més decisiva. Tota aquesta experiència s'ha d'aprofitar per dur
a terme un acord que superi les diferències partidistes. Ara en
tenim l'oportunitat i em sembla que l'Anuari és un instrument de
treball molt a tenir en compte.
Vivim
temps de canvis profunds, de modificacions de normatives i
d'aprovació de lleis noves. A l'Anuari es fa una dissecció de la
LOMCE (LOMQE en català) pel que suposa del rerefons polític en
l'àmbit educatiu. El títol que el director de la publicació, el
Dr. Martí X. March posa al seu estudi és prou clarificador: «De la
LOMCE al TIL: cap a la consolidació d'un model productiu de baixa
qualificació, d'un model social desigual i d'un model educatiu
elitista». No és aquest el model que volem, sinó més tost tot el
contrari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada