Els
meus alumnes protesten amb tota la raó del món perquè fan moltes
hores a classe, asseguts. Amb la reforma de la LOMQE, els dic, la
cosa empitjora. Els faig la reflexió que estan cansats no per les
hores que passen a les aules, sinó per les hores que passen sense
«fer». Si en lloc de tant escoltar, fessin alguna cosa amb les mans
o amb el cos, les hores no serien tan feixugues. A part que fan dues
hores més a la setmana, 32, que la resta dels alumnes espanyols de
secundària i per tant els nostres alumnes surten dos dies a les tres
post meridianes. Unes hores molt desaprofitades perquè ja no en
poden dur més. Es veu que en termes d'horaris escolars, els illencs
no són tampoc gaire espanyols, o no ho són prou. Els dic també que
els millors alumnes del món, els finlandesos, fan més poques hores
a classe que ells i fan molt més descansos que ells. La LOMQE
redueix la formació plàstica, la musical i la tecnològica, i crec
que també l'educació física, és a dir aquelles matèries més
susceptibles per moure's, bategar, manipular, «fer».
Un
de les greus mancances del nostre sistema educatiu és que resulta
molt teòric, poc lligat a la pràctica. En bona part és culpa dels
mestres, ben cert. Però els al·lots, i també els qui ja no ho són
tant, necessiten «fer» coses amb les mans i amb el cos. Si no, el
cap es rebel·la. La dimensió pràctica, manipulativa i experimental
(experiencial) queda massa marginada de la activitats d'aprenentatge.
I és una llàstima. Perquè diuen, la ciència diu, que
l'experiència és la mare de la ciència. Dit altrament, bona part
de la nostra intel·ligència com a espècie prové de la
mani-pulació, prové de les mans. Les mans ens han modificat el
cervell. La formació professional, que hauria de ser inserida en la
formació bàsica de l'ESO, per a tothom, està també molt bandejada
en el sistema espanyol.
A
vegades m'he entretingut a mirar-me els quaderns de dibuix dels
alumnes de 4t. d'ESO. Em qued espantat de comprovar com la
majoria dels al·lots té serioses dificultats per a l'expressió
plàstica. Fan uns dibuixos que no semblen fets per bergants de 16
anys sinó per fillets de primària: esquemàtics, sense matisos,
sense gràcia... No saben dibuixar i ningú s'alarma, com sí que ens
alarma si no saben llegir. Bé, no sé com hem arribat a aquest
extrem de desacreditar el dibuix com una destresa de segon o tercer
ordre.
Jo
tenc necessitat de fer coses amb les mans. Si no pogués dibuixar o
pintar, rebentaria. I si no sempre tenim el recurs d'aixecar un
enderrossall de paret seca. M'agrada de tenir entretingudes les mans,
que sempre demanen feina. Pels Reis em van regalar una màquina de
cosir. Quan ho vaig dir els meus alumnes es van sorprendre, per allò
del masclisme, com pot ser que a un home li regalin una eina
femenina. Una ALFA, una preciosa màquina de cosir de fabricació
espanyola color rosa. Amb la màquina de cosir pots fer moltes coses,
a més de les voretes i sargits de la roba. Cosir llibres. Però ser
un manetes que sap fer de tot té el seus esclavatges. Tot d'una, una
volta la meva comunitat més pròxima sabia que tenia una flamant
màquina de cosir, ja em van venir encàrrecs.
Tenir
entretingudes les mans, manipular, a més de sortir barat, té molts
altres avantatges. Fa un temps vaig llegir un dels assajos més
preciosos que record, les mans que tenen vida pròpia, si les deixes
fer, podem fer meravelles. Les mans, ara sols solen tocar tecles;
però aquelles que a més de tecles també toquen matèria,
adquireixen una sensibilitat especial. Cal tenir les mans ben
ocupades perquè us sorprendran. Són capaces de fer allò que mai no
havíem ni sospitat. Les mans mai les podem deixar abandonades, que
en estreta relació amb el cervell ens fan la vida saludable, si no
rebentam per qualque costura.
A
través de les mans tenim la intel·ligència sensible, una rara avis
de la intel·ligència emocional que voreja la intel·ligència
cognitiva. Però tot plegat allò que aporta la mà és una
satisfacció inefable. No basten les paraules. La mà també pensa; i
com que pensa diferent, a vegades pensa millor per a certes coses.
El pes excessiu de la verbalitat, ens fa més pobres. La cultura de
l'habilitat manual és un capital social que es perd. El saber fer
manual és un autèntica saviesa que connecta el cos i la ment. Si
ens en desentenem, la pifiam de totes totes, perquè ens degrada la
consciència de nosaltres mateixos. Som partidari de recuperar l'Homo
faber, sense el qual no s'explica ni fa possible l'Homo sapiens. Per
açò no hi ha feina més gratificant que l'artesana, i si aquesta va
acompanyada de creativitat i experiència estètica, aleshores el
goig esclata. Pobres alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada