Aquest és el text de la presentació:
Quaranta
vides personals relatades a l’ombra de la història col·lectiva,
en uns moments tràgics de la nostra terra. Prop de 80 anys més
tard, la memòria d’aquells dies i d’aquelles peripècies ens
semblen encara ben presents, com si els fets de la Guerra civil
espanyola, la postguerra i les terribles conseqüències tinguessin
la vigència dels dies actuals.
La
lectura del darrer estudi de Josep Portella et deixa perplex, perquè
si bé és veritat que s’hi exposen fets objectius, no és menys
cert que sembla una novel·la d’aventures. I tindria el seu
atractiu, l’atracció de la truculència, si no fos que no fa cap
gràcia pensar que tot açò va ser el patiment real, realment viscut
per unes persones de carn i ossos i no per ficcions de paper.
Josep
Portella és autor de més de 36 títols. No sé si hi ha a Menorca
una persona més prolífica. Sempre li deman, li demana molta gent,
d’on es treu el temps per tirar endavant amb els Quaderns de
Folklore (més de 108 publicacions, avui per avui la col·lecció més
completa de cultura popular dels Països Catalans); el programa de
ràdio, la col·lecció d’història de Menorca, els treballs de
recerca, etc.
El
llibre que avui presentam és un escaló més de la llarga escala cap
a la recuperació de la dignitat de qui van haver d’exiliar-se,
sofrir represàlies i en molts casos trobar la mort en les condicions
més inimaginables fins llavors. Aquesta dignitat i el reconeixement
que en molts països del nostre entorn i d’arreu del món han
trobat la manera de restablir i el suport per fer-se; però que a
Espanya no ha sabut, no ha volgut encara restablir. De fet les
nostres ciutats, i Maó n’és un exemple, encara mostren els
símbols dels règims totalitaris que van donat lloc al terror.
Perquè les institucions públiques de l’Estat han fet pocs gestos
en aquest sentit, segurament perquè d’alguna manera encara perdura
l’Espanya dels vencedors; i l’Espanya dels vençuts encara
s’amaga i s’intenta oblidar. No hi ha plaques o monuments que
recordin la lluita per les llibertats i els drets que van
protagonitzar la generació de la II República Espanyola. Ni tampoc
lloc on es commemorin les vides truncades de tanta gent als camps
d’extermini. Bé a Ciutadella hi vam col·locar tres monòlits pels
tres ciutadellencs morts als camps nazis, per iniciativa popular,
sense cap intervenció de les autoritats. Convindria que les
«autoritats» fessin memòria i fessin l’esforç d’explicar la
història i fer-ne la pedagogia necessària per entendre-la en els
termes justos.
Un
altre dels escalons a pujar és el de declarar nuls tots els judicis
sumaríssims que s’executaren sota el règim franquista. El cas del
president de la Generalitat Lluís Companys és potser el més
paradigmàtic. Crec que caldria anar més enllà dels actes
«poètics», de lectures i concerts amb el cant dels ocells de Pau
Casals de fons, i més enllà també dels discursos fets als
cementiris. Cal una tasca de coneixement dels fets, com fa ara Josep
Portella i d’altres que es dediquen a la recerca històrica i cal
la difusió d’aquesta tasca. Encara esperam una política activa de
preservació de la memòria per part dels governs espanyols de
distints colors d’ençà de la recuperació dels drets democràtics.
Però
no resulta fàcil oblidar certes coses. El llibre de Portella
presenta les experiències de les 40 biografies de la forma més
neutra, sense judicis de valor, més enllà dels qualificatius per
descriure l’horror dels camps de concentració. No cal perquè els
fets parlen per si mateixos. L’obra de Portella, com sabem,
s’emmarca en un conjunt de treballs que poc a poc va publicant a la
Col·lecció Menorca segle XX. I aquesta tasca de recerca històrica
es fa arreu d’Espanya, especialment d’associacions de familiars
víctimes de la repressió franquista. L’ambició historiogràfica
de Portella és admirable. De fet segons vol ser una vasta mirada a
l’exili menorquí: un Diccionari biogràfic d’exiliats menorquins
(unes 850 biografies), per un costat i per una altra l’estudi de
les personalitats que van protagonitzar l’adveniment de la
República.
No
sé si som prou conscients de l’actualitat del tema que tractam. El
que succeí després del 1939, dels exiliats espanyols que fugien del
règim feixista ens recorda el drama dels actuals refugiats de Síria
i d’altres països en conflicte: pleguen del seu país per no
morir, fugen també de les guerres i de la fam. Cadascuna de les
vides que apareixen a la televisió d’aquests dies són les
mateixes vides que relaten el llibre que presentam. Exiliats dèiem,
Ara en dèim refugiats, però no deixa de ser un eufemisme, perquè
de refugi en troben ben poc, més aviat són desterrats de la seva
terra i deportats a altres, també són concentrats com ho van ser
els menorquins llavors. Fa just una setmana que en aquesta mateixa
taula el batle de la ciutat de Quios a Grècia explicava el drama i
la impotència davant l’allau de gent que arriba a les seves
costes. Si les condicions no són com les dels camps d’extermini sí
que són tanmateix inhumanes, deplorables i injustes.
Molta
de la informació recollida per Portella prové d’entrevistes
realitzades a gent que per família o per amistat tenia relació amb
els biografiats. Es tracta per tant d’història oral. No és
estrany ja que la documentació escrita resulta insuficient ( per
mancada o per perduda) per a recollir la riquesa de matisos de les
vides personals. Són testimonis directes o indirectes dels fets. La
memòria pot trair i pot oblidar i selecciona inevitablement els
records, però aquests records no crec jo que siguin fàcils
d’esborrar.
Deixau-me
acabar aquesta presentació amb unes paraules seves que deixen clara
la perpectiva de de la qual treballa: «Les persones, les comunitats
humanes, les societats som responsables del nostre propi passat.
Podem amagar-lo, podem fer que no el coneixem, podem negar-lo,
fugir-ne, recrear-lo... però sempre el trobarem a l’horitzó, quan
girem la vista. Mai no hi deixa de ser, malgrat el silenci. El
control del passat, com el control de la història narrada, és una
de les tasques a les quals el poder es dedica amb més interès,
sempre amb el propòsit de servir-se'n per assolir els seus
objectius. La missió de l’historiador, que també és un ésser
amb passat i amb una concepció determinada del món, s’ha
d’encaminar a rescatar el passat de les fosques i donar-lo a
conèixer. Quan aquest passat és recent, quan la lluita per la seva
apropiació és encara present, la feina de l’historiador assoleix
un compromís major. Avui en dia, una generació d’investigadors
s’han decidit a treballar sobre aquest passat recent, en el qual
l’experiència de l’exili s’havia perdut en el pou sense fons
de la dictadura, o al menys així ho pensaven. La vigoria de la
recuperació de les històries de l’exili, ja sigui des de la
metodologia de la història oral, ja sigui des de metodologies més
tradicionals o mixtes, posa de manifest l’encert de Benedetti
quan afirmava que «l’oblit és ple de memòria». Portella Coll.
Recerques, 66 (2013), pp. 258-263 -23.12.14
En
definitiva, aquest llibre és necessari, per molts motius, però que
ara resumiré en quatre:
-
És un treball de recuperació de la memòria històrica que fa justícia i aporta veritat.
-
Contribueix a restablir la dignitat de les persones que lluitaven per un món millor.
-
Dóna a conéixer un període massa anys oblidat per la societat menorquina.
-
Crea consciència històrica i ens fa reflexionar sobre la barbàrie, passada i actual
Gràcies
Bep per la feina desinteressada que fas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada