Pilar Benejam, la lliçó
de la mestra
Na Pilar Benejam és una
d'aquelles àvies sàvies que tenim a les Illes. Dijous passat va
repetir una conferència que la setmana anterior va donar a l'Ateneu
de Maó. El títol és explícit, com ho és ella, “La penetració
de les idees neoliberals a l'escola”. La xerrada va ser magnífica
perquè va posar noms i llinatges a la desfeta paulatina de l'escola
pública per part de les forces polítiques conservadores a les
Balears i a Espanya. És un luxe tenir a mà, sempre a disposada, la
veu clara i el pensament penetrant de Pilar Benejam. Sempre crítica,
lúcida i d'un humor envejable. Amb 77 anys que té, xalesta, ens
podem adonar que l'actitud jove, insubornable al poder, no té res a
veure amb l'edat. No deixam que na Pilar es jubili, perquè quan la
requerim sempre diu que sí ja que és una persona compromesa que
comparteix els seus ideals. Persones com ella, amb la seva
experiència i la seva formació ens són imprescindibles en moments
com aquests, convulsos, difícils que ens fan estar en trasquiló.
Perquè la seva mirada ens obre els ulls per veure més enllà de les
aparences i desvelar la cara oculta de les polítiques
inconfessables. Doctora
en pedagogia i autora de nombrosos llibres i
articles, s'ha dedicat a la formació del professorat. Amb una
profunda vocació de
mestra, ha treballat al peu del canó a les escoles Talitha i Costa i
Llobera i a la Universitat Autònoma de Barcelona. Creu de San Jordi,
Premi Ramon Llull i Premi Emili Darder. Aquest estiu l'ajuntament de
Ciutadella, el seu poble natal, li va retre un merescut homenatge. I
tanmateix cap autoritat municipal va tenir la cortesia d'assistir a
la conferència. Les medalles serveixen per això, fer-se la foto i
oblidar la resta.
La seva opinió és
escoltada pels docents, almenys els docents que es preocupen per
l'escola pública de qualitat, integrada, laica i participada per a
tothom, com la va qualificar Pilar Benejam. La xerrada va anar a
l'arrel de les inquietuds de l'educació d'avui. Perquè a vegades
passam per alt les preguntes més fonamentals, les que justifiquen el
sentit de la docència, el sentit de l'escola: per què serveix? com
han de sortir els alumnes en acabar l'escolarització? què els hem
d'ensenyar o què han d'aprendre?
L'escola socialitza, ens
fa persones, és a dir, ensenya a viure amb els altres. I per tant el
gran objectiu és l'aprenentatge de la convivència. Per viure millor
junts es necessita una actitud d'obertura i crítica i un pensament
despert. Perquè conviure millor té dues cares: educar per a la
igualtat i educar per al respecte a la diversitat. Són, han de ser,
haurien de ser les coordenades. En aquest sentit, més enllà dels
continguts, de les matèries, de les normatives i les lleis, hi ha
aspectes de la feina d'educar que són de gran rellevància. La feina
de docents i pares ha d'estar encaminada a la cohesió social, a
desenvolupar la solidaritat, a aprendre a resoldre conflictes de
forma pacífica i col·laborativa i, en definitiva, de forma
democràtica. Educar per a la democràcia, vet aquí. És la
conclusió a què arriba el filòsof de l'educació John Dewey:
“l'educació implica la socialització de l'infant en la
democràcia”.
És per aquesta raó
bàsica que l'escola no pot ser mai un mercat. Educar per a la
democràcia implica que els nostres alumnes, els nostres fills, han
d'aprendre a ser ciutadans de ple dret i a saber exercir, amb
responsabilitat i amb intel·ligència, la participació a la vida
pública, a ser éssers polítics en el sentit noble de la paraula,
tenir una “vida activa” en expressió de Hannah Arendt. Però els
corrents ideològics dominants d'aquest inici de segle XXI són ben
bé uns altres. Els governs Bauzá i Rajoy apliquen la llei del més
fort en un àmbit que ha d'assumir la diversitat i ha de compensar
les desigualtats. Si no fóra així, l'escola les accentuaria encara
més.
De les dues actituds
vitals que conferim a l'organització social, la competitivitat i la
cooperació, l'escola ha d'apostar sempre per la segona. Amdues
actituds poden donar bons resultats. Però només la cooperació, a
més de resultats, aporta el valor de la justícia. La política
actual implanta una altra manera de veure les coses. Pilar Benejam
parla de com la ideologia neoliberal ha penetrat a l'escola, a la
qual demana eficiència mercantil, preparació per a la
competitivitat, l'utilitarisme i la privatització. Tot plegat
desvirtua l'educació de la persona com a ser social. Desvirtua
l'essència mateixa de l'escola. Desvirtua la democràcia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada