Discurs de
presentació del lliurament Premis Illa de Menorca 2016 de narrativa breu i poesia
Fa dues
setmanes en aquesta mateixa sala ens vam trobar el Clubs de lectura
de Menorca, una comunitat de persones que ens agrada llegir i
sobretot compartir la lectura. En aquella trobada, els lectors van
expressar els motius pels quals formaven part d'un club de lectura, i
els escriptors van expressar els motius pels quals escriuen. Ara amb
aquesta trobada d'avui, arran de la concessió dels Premis Illa de
Menorca, voldria aprofundir en aquests motius. I farem un recorregut
per algunes de les veus més celebrades de la literatura.
Quan hom es
presenta a un premi literari és perquè alguna cosa l'ha mogut a
escriure. Els qui heu participat teniu cadascú la seva particular
explicació. Per què escrius sembla una pregunta banal. Però
recordem que Newton també es va fer una pregunta banal, per què
queia una poma del pomer? Pregunta banal que va donar lloc a la llei
de la gravitació universal. Aleshores la pregunta és: per què
escriviu, homes i dones presents en aquesta sala. Per a la vostra
informació us he d'advertir que escriure és fàcil. Tothom avui sap
escriure per poc que hagi anat a escola. Una altra cosa és fer-ho
bé, però açò sempre serà relatiu. Els escriptors -escriptors
són un de cada deu mil. La immensa majoria dels que escriuen són
periodistes, professors, policies, tertulians de televisió, molts
funcionaris, capellans, metges, controladors aeris, etc.
Només a
Espanya es publiquen més de 90.000 títols anuals, dels quals 18.000
són de literatura, és a dir que cada dia cada dia es publiquen uns
50 llibres de narrativa poesia teatre... No sé si sobren llibres,
probablement. Del que estic segur és que manquen lectors, en aquest
país, i sobretot manquen lectors en llengua catalana, que treu el
cap tímidament enmig de la magnífica i abassegadora potència de la
literatura en castellà.
Si us voleu
fer rics, no us poseu a escriure. L'escriptura tampoc us farà
famosos. Que potser té un cert prestigi? Sembla que açò s'acaba. A
més, escriure és una activitat de la qual no reps una resposta
emotiva, que té per exemple un músic o un actor o un futbolista.
Més aviat és solitària, propícia al mal d'esquena i a l'augment
de la miopia. En fi, per què escriviu? Cerquem altres raons que no
siguin la riquesa, la fama o la salut. Descartem-ho. Si encara no heu
trobat la raó pròpia de la vostra escriptura, deixau-me que us
expliqui quines són les raons que han confessat alguns dels grans i
bons escriptors als quals ens agradaria emular.
Parlem
només dels motius de l'escriptura creativa o literària i per tant
deixem de banda tota la resta, la gran majoria dels llibres que tenen
una funció ben predeterminada: un llibre de text, un manual de Flors
de Bach, una guia de viatges, o el quadern d'Alfons Méndez Vidal. El
gin de Menorca. De la llegenda a la història (1717-2013).
L'escriptor
italià, que ens ha deixat un dels testimonis més esfereïdors de
l'Holocaust nazi, Primo Levi, ( Si això és un home) tenia
també motius ben clars per escriure. Però fent-ne una abstracció
els va resumir en 9: 1. el desig o necessitat, 2. per ensenyar
quelcom a qualcú, 3. per divertir o divertir-se, 4. per millorar el
món, 5. per comunicar idees i pensaments, 6. per alliberar-se de
l'angoixa, 7. per ser famós, 8. per ser ric, 9. per costum.
Cadascun d'aquests 9 motius es poden desglossar, o especificar o
personalitzar. Per exemple n'hi ha que escriuen per aclarir-se, per
ordenar les idees i regular una certa forma de pensament. O per:
-per
respondre les preguntes que ens feim i expressar els nostres dubtes
-per ser
una altra persona, transformar-nos
-per
viatjar al país dels mais i dels enllocs
-per mudar
d'època, passades o futures
-per
somniar desperts o per despertar-nos en somnis
-per
comprovar fins on arriba la nostra imaginació
-per
comprovar on acaba la nostra fantasia
-per dir
l'amor a qui no l'hi podem dir -t'estim, sobre el paper.
-perquè si
no ho escrit, rebentarem
-per dir-ho
de la manera més bella,
-per dir-ho
de la manera més justa o perfecta
-per dir-ho
de la millor manera o per dir-ho d'una altra manera
-per dir el
nom del porc i el nom de la delícia
-per fer
les paus amb el món que ens aterra
-per
recordar, especialment la infantesa
-per jugar
amb les paraules, els sentits i la sintaxi
-per viure
aventures que mai no viuríem
-perquè no
ho sabria dir de veu o no en seria capaç de dir-ho de paraula
-perquè
els néts se'n recordin de mi i posin a la làpida: ESCRIPTOR
-perquè
som vanitosos i creim que a qualcú li encantarà allò que escrivim
-perquè
hem estimat molt
-perquè
l'escriptura és una segona vida
-i,
sobretot, guardar memòria del temps que s'ha fugit.
N'he dites
25. Qualcú hi vol afegir un altre perquè? Tants com vulgueu perquè
els camins de l'escriptor són inescrutables. Ara, amants com som de
la síntesi, per sobre la diversitat de respostes a la pregunta per
què escrivim, hi ha una base comuna, inevitable, d'obligat
compliment: escrivim per comunicar-nos. Som animals de relació,
socials, basats en la paraula, som en relació als altres i per als
altres existim. Perquè som animals comunicatius. Escrivim perquè
ens llegeixin, encara que només sigui l'àvia. A vegades aquesta
comunicació es fa del jo al jo, com una auto-confessió.
Jo
confesso,
l'extraordinària novel·la de Jaume Cabré és
una llarga carta de confessió. Comunicar-nos idò amb nosaltres
mateixos i amb el món. A
l'assaig El
sentit de la ficció,
Jaume Cabré diu
«És
un gran misteri i és la pregunta que em fan sovint però que no sé
respondre. Normalment ho soluciono dient que escric perquè, si no,
rebentaria. Aquesta resposta no és una boutade;
és una manera d'explicar aproximadament que les raons per posar-me a
escriure són profundes, íntimes i desesperadament inexplicables. És
clar que també escric per explicar-me. I escric per mirar
d'entendre'm. En secret també sé que quan escric no penso mai en
cap lector concret a qui pugui agradar allò que escric. Confesso que
escric perquè m'agradi a mi (...).
Per tant, m'imagino que escriure amb la intenció de mirar
d'entendre'm, usar l'escriptura com a eina d'autoconeixement pertany
a l'àrea de l'inefable: la creació, entre altres coses suposa
arrencar sentiments, vida, pensaments del no-res verbal i fer-los
sorgir en forma i força de paraules i de sintaxi. D'on véns, on
vas, qui ets, són les preguntes que et fa el policia i que es fa el
filòsof. Però no són els únics: entre d'altres, l'escriptor també
se les fa.»
Tanmateix,
abans d'escriure cal llegir. I tots els escriptors reconeixen que es
van fer escriptors perquè eren lectors, bons lectors. I com el
fillet que imita l'adult, el lector imita l'escriptor. L'experiència
d'una lectura fecunda ens invita a crear allò que ens ha provocat
aquella experiència de lector, que és una experiència estètica,
amb els mateixos fonaments que provoca l'obra artística: una sonata
de Beethoven, una pintura de Caravaggio, una pel·lícula de
Kurosawa...
Escrivim
per viure més? Heus aquí la resposta de Javier Cercas: «Así
funcionan las novelas; tanto para quienes las escriben como para
quienes las leen, eso son: vidas hipotéticas, caminos que nuestra
existencia pudo seguir y no siguió o aún no ha seguido. Y para eso
necesitamos las novelas: para vivir de mentira lo que no pudimos o no
quisimos vivir de verdad, para enriquecer nuestras vidas, para
ensayar el futuro y prepararnos para él o protegernos de él, para
vivir del todo.»
Ara, per mi
la resposta més sincera i més senzilla i més autèntica és la
donada per Umberto Eco: «per què escriu? Perquè m'agrada. Per a
què més?». Per què més? El professor ens indica que no cal
justificar-se tant ni calen grans explicacions.
Amb
paraules de Susanna Rafart, autora
d'un relats preciosos
(Les
tombes blanques)
: "Som el que llegim. Tenim el que vivim. Per això emprenem
viatges que altres ja han dut a terme abans, per això volem gaudir
dels mateixos indrets, d'idèntiques passejades, de projectes
semblants. No ens val la Grècia contada, la volem habitar. Com
volem habitar la cambra negra de la poesia, pensant tal vegada que
per a nosaltres sí que serà acollidora. I ens equivoquem com els
altres s'equivocaren. Però insistim en les rutes, com els coloms. I
perseguim les icones retopades. Si bé el que retenim després no és
mai la visió fulgurant del millor temple, ni la pàgina magistral.
Sol ser, més aviat, un revolt de carretera en què el sol ens
encegà i on fórem obligats a deturar-nos. Un racó on vam
sentir-nos molestos per aquesta adversitat. Allí on vam baixar del
cotxe, en un quilòmetre imprecís, lluny de qualsevol recomanació
turística. Allí, precisament allí, on hi havia el xiprer solitari
i esquerp, que feia segles que ens esperava." L'escriptura
és una vivència molt semblant a la del viatge, amb les seves
sorpreses i riscos.
Diuen que
l'escriptura és una necessitat, com respirar. I diuen també que qui
escriu és perquè té un problema. Vicent Pagès (Un tramvia
anomenat text) explica: «El que
escriu ho fa perquè té algun problema. Normalment, és un problema
d’integració en la societat. L’escriptor acostuma a sentir-se
incòmode davant la societat. Una manera de solucionar aquesta
incomoditat és practicant l’escriptura o qualsevol altre tipus
d’art. L’escriptor es pot sentir estranger o pot tenir alguna
diferència psicològica, fisiològica, moral, sexual o religiosa amb
relació als altres ciutadans. Hi ha hagut molts escriptors jueus en
societats no jueves, o molts autors que vivien en societats que
s’expressaven en una llengua diferent de la seva, com és el cas de
Kafka. Hi ha hagut molts escriptors amb orientacions sexuals
diferents de les tradicionals, per dir-ho tal com es diu ara. En
general, l’escriptura neix d’una inadequació de l’escriptor en
relació amb el seu entorn.» I continua: «Escriure, pintar o
compondre sempre significa aturar-se, situar-se al marge del camí i
mirar les coses des de fora. Per aquesta raó el que escriu se situa
i se sent fora de la cadena. El seu lloc és estar fora de lloc.
Julia Kristeva diu que el que no està enamorat, no es psicoanalitza
o no escriu, està mort. Per entendre’ns, podríem afirmar que al
llarg de la història l’escriptor químicament pur ha estat jueu,
homosexual, tuberculós i comunista. Escriure és una manera
d’enfrontar-se a la realitat creant una realitat paral·lela.
Secundàriament, l’escriptor també pot escriure per guanyar-se la
vida, conèixer gent, crear-se un prestigi... Essencialment, però,
un autor escriu per defensar-se de la vida.»
L'escriptura contra la vida,
al marge de la vida, més enllà de la vida perquè la vida no ens
basta i ens ultrapassa i ens arrossega.
I
açò em fa pensar en un
assaig esplèndid de Vargas Llosa sobre García
Márquez: historia de un deicidio.
La tesi és que els escriptors juguen
a ser déu i creen
el seu
propi univers.
I per açò necessiten
aturar el temps, donar una alternativa que s'adigui a la mesura de la
seva
ànima, per sobreviure. La realitat és massa feixuga per
no inventar-la de bell nou.
L'escriptura
és una eina per perllongar la memòria, aquest va ser el seu primer
encàrrec. L'escriptura que neix per no oblidar, per açò el primer
escrit que es conserva de la història és un contracte comercial:
«tu em deus açò». Va néixer amb aquesta simple intenció, per
recordar més i millor. Una mena de disc extern, diríem ara.
Però no
només açò. Molts d'altres escriptors han dit la seva:
Montserrat
Roig: «Escrius per escapar del tedi, del guió que t’han escrit,
per recuperar el «jo» perdut.» Heus
aquí una bona raó, talment com dir que s'escriu per afirmar-se en
la pròpia persona.
Samuel
Beckett: «Les paraules és tot el que tenim». Només tenim les
paraules. Som paraules.
Martin
Amis: «Tot escriptor sap que la veritat es troba en la ficció». Uf
la recerca de la veritat ens portaria per camins més inescrutables
encara. Aquesta idea s'ha expressat de formes distintes, com que una
mentida ben dita ens pot obrir els ulls a la veritat...
Italo
Calvino: «L’acte
d’escriure té una funció, esdevé eficaç, només si permet
expressar la pròpia interioritat.» Una
nit d'hivern un viatger,
l'escriptura de la interioritat. Passa
sovint que el fet d'escriure, en lloc de parlar, ens fa tornar més
sincers, ens mostram més com som, com si l'escriptura tingués el
poder de la revelació, com si l'escriptura ens despullés. Ens
exposa.
Amb
tota la ironia Jean
de la Bruyère: «La glòria o el mèrit de certs homes consisteix a
escriure bé; el d’altres consisteix a no escriure.» Però
qui gosa de dir-te que com a escriptor ets un fracàs que ni els
amics més amics ho fan: no ho fas malament i t'animen a talar més
boscos.
Mercè
Rodoreda: «Escriure bé costa. Per escriure bé entenc dir amb la
màxima simplicitat les coses essencials.» Certament,
escriure és un exercici intel·lectual de primer ordre. Molts metges
prescriuen escriure un diari. L'escriptura és terapèutica. Algú
escriu per curar-se d'alguna dolença.
No
deu curar el dolor, però el deu apaivagar de ben segur.
Un
jove aprenent d'escriptor va demanar l'opinió a Samuel
Johnson: «El seu manuscrit és bo i original, però la part que és
bona no és original i la part original no és bona.» Catacrac.
No sabem si el jove escriptor es va dedicar a sembrar cols.
Baltasar
Porcel: «Escric perquè he llegit, llegeixo perquè visc.» És
a dir que també escrivim perquè vivim. La vida escrita és una vida
doblement viscuda? I si mentre escrius no vius? Com ens ho agafam
a tot plegat?
Un
dels nostres referents, Josep
Pla: «L’escriptor té una responsabilitat total davant de l’època
que li ha tocat viure. La primera obligació d’un escriptor és
observar, relatar, manifestar l’època en què es troba.» I
aquesta és la funció primigènia, ser cronista del temps. El gran
mural memorialista de Pla (30.000
pàgines escrites, poca broma) no
és altra cosa que deixar constància del que hem vist.
I
això mateix és el que fa l'últim Premi Nobel Svetlana Aleksiévitx
amb les cròniques dels que no tenen veu en la història. Llegiu
sinó el magnífic reportatge Les
veus de Txèrnobil.
Us
citaré ara dos poetes, cadascun d'ells va dir a la seva manera una
de les constants de la literatura catalana moderna: la pervivència
de la llengua amenaçada:
Vicent
Andrés Estellés: «Procure acomplir el meu deure
escrivint
per aquells que no escriuen
parlant
pels qui no parlen encara.»
Salvador Espriu: «Però hem
viscut per salvar-vos els mots,
per
retornar-vos el nom de cada cosa»
José
Luis Sampedro (La
vieja sirena)
«Els
escriptors joves, si poden, que ho deixin. L’única raó per
escriure és no poder-ho deixar.» amb
les capacitats i unes ganes terribles d'escriure hom es pot fer
escriptor-escriptor. Si t'hi guanyes les garroves ja ho veurem quan
hagis liquidat el 21% d'IVA i els pagaments com a treballador
autònom que ofeguen qualsevol autonomia econòmica. Ets autònom?
No! Som
esclau fiscal. I no en parlem si et jubiles d'escriptor...
És
clar que alguns pocs escriptors van deixar d'escriure tot
contradint
la sentència que afirma que qui comença a escriure ho fa tota la
vida. Mentida. Shakespeare va deixar el teatre per dedicar-se
a
altres negocis més lucratius, i
mira que era bo!.
Rossini va deixar l'òpera per fer-se pastisser. Rimbaud deixa la
poesia per traficar amb les armes. Si
deixau l'escriptura, idò, formareu part d'aquest elenc insigne
d'escriptors universals.
Carme
Riera: «Vàrem inventar la literatura per escriure sobre allò que
hem perdut.» Exacte,
mirem les grans novel·les, són sovint
recreacions
de mons que s'han perdut o que estan a punt de ser oblidats: El París
de Proust, la Mallorca aristòcrata de Vilallonga, la Rússia d'abans
de la Revolució d'octubre
de Tolstoi,
Franz
Kafka: «Quan dic una cosa, aquesta cosa perd immediatament,
definitivament, la seva importància; quan l’escric, també la
perd, però a vegades en guanya una altra.» Enigmàtic
Kafka, paradigma de l'escriptor modern, que escriu per la necessitat
imperiosa de treure el seu món interior, per sobre de tot, fins i
tot de la seva estimada.
Juan
Carlos Onetti: «Escribir me hace feliz» Hi pot haver una raó més
convincent que aquesta?
García
Márquez: «L’escriptura se’m va fer aleshores tan fluida que a
estones em sentia escrivint pel pur plaer de narrar, que és potser
l’estat humà que més s’assembla a la levitació.» Crec que, ja
ho hem dit, escrivim perquè ens agrada escriure. Respondre per què
ens agrada ens portaria a tota la resta de les respostes.
J.M.G.
Le Clézio: És molt difícil parlar del que escrius, perquè escrius
per una raó que no comprens. Si ho comprenguéssim, potser
pararíem...» o
encara allò que diu Philip Roth quan li van demanar per què
escrivia: «No respondré. Necessitaria la vida completa per
respondre».
Deixem-ho
idò així, no sabem per què escrivim tot i que en tenim moltes
raons, com heu pogut llegir.
Entre
totes aquestes raons o motivacions per escriure només me'n falta
una, que
només he dit de passada: escrivim per crear bellesa amb les
paraules, per forçar l'expressivitat de la llengua i així fer-nos
vibrar les cordes sensibles de l'ànima.
Per
acabar: la pregunta per què escrivim és una pregunta improcedent de
la mateixa forma que és improcedent la pregunta per què estimes.
Per què estim? Perquè estim! Només es pot donar per bona la
resposta amb la mateixa pregunta. Si la resposta és una altra,
aleshores es desvirtua completament el sentit, és a dir que deixes
d'estimar. Si
estimam per alguna altra raó que no sigui la raó gratuïta i
injustificable, ja no és amor sinó una altra cosa potser
inconfessable.
Estimau-vos
idò
i
si us queden forces, escriviu sobre
l'amor
que heu
gaudit
o sobre
l'amor
que heu
patit.
La resta són històries.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada