XVI Congrés Internacional de la Pedra en sec
COMUNICACIÓ: Valors plàstics del paisatge de pedra en
sec (26.10.18)
AUTOR: Francesc Florit Nin
La comunicació pretén indagar sobre els valors plàstics del paisatge que ha
configurat l’art de la construcció de pedra en sec. Aquests valors es troben
perfectament manifestats en el paratge de Punta Nati, en ser aquest paratge un
exemple magnífic de l’art de la construcció de pedra en sec. La revalorització
d’aquest paisatge que s’ha produït en aquestes últimes dècades, a causa en bona
part de projectar-hi una mirada estètica, més enllà o més ençà dels valors
etnològics i dels agrícoles-ramaders.
Va ser la nova sensibilitat romàntica de finals del XVIII i inicis del XIX,
una autèntica revolució estètica que encara perdura, que va atorgar a la natura
uns valors plàstics i emotius. Així va néixer el paisatge com a motiu artístic.
Hereus d’aquella sensibilitat, ara miram el paisatge com encarnacions d’uns
estats anímics que s’apropen o s’assimilen a l’experiència estètica de la
contemplació gratuïta de l’art. La natura com a quadre. Aquest text és el
desenvolupament d’uns apunts que vaig escriure fa temps. Eren una mena de
reflexió emotiva que em despertava el paratge de Punta Nati i que llavors es va
convertir en un llibre d’artista amb uns dibuixos senzills.
Punta Nati és un paisatge que amalgama natura i artifici. És una paratge
fortament humanitzat, com ho és gairebé tota Menorca. Un paratge podríem dir
“construït” sobre una base mineral. I aquesta construcció és feta bàsicament
per l’artesanat de la pedra en sec, amb una gran diversitat d’elements, però
marcat sobretot per tres: la paret seca, les barraques i els ponts. Es tracta
per tant d’una paisatge molt sotmès a l’acció humana sobre la terra que perdura
durant segles.
Podríem afirmar que l’interès de tota aquella zona ha passat de la mà a
l’ull. Dècades enrere eren uns llocs d’intensa activitat agrícola. Alguns com
Ses Truqueries considerat llavors com una de les millors finques d’explotació.
Però actualment ja són en gran part terres abandonades improductives, només dedicades
a la ramaderia de bens. Això ha causat una erosió del sol i que per contra ha generat
un panorama que deixa contemplar tota la trama de paret seca i de construccions
d’interès etnològic. Si abans hi havia un interès d’ús per a la sustentació
vital dels homes, ara podem dir que Punta Nati s’ha desplaçat cap a l’interès
contemplatiu, com experiència visual i com a camp d’estudi del patrimoni etnològic.
Així es presenta avui el paratge de Punta Nati com un paisatge singular,
digne de ser preservat pels seus valors de patrimoni etnològic i paisatgístic.
Aquesta transferència de la ma a l’ull és avalada per l’interès de ser plasmat
pel llenguatge de l’art visual. El seu atractiu es constata per ser objecte
d’atenció d’estudiosos i d’artistes i punt de focalització turística. La
celebració d’aquest congrés també n’és una prova.
Quan repassam la mica de bibliografia sobre el tema ens adonam que el
llenguatge es carrega de connotacions. Per exemple, i només és un exemple, Tomàs
Vibot al llibre Menorca. Per la passa i
la mirada (El Gall Editor. 2017) en referir-se al paratge de Punta Nati usa
uns termes que són més propis de la creació literària que no de la descripció
geogràfica: “oceà de pedra”, “territori primari i colpidor”, “silenciosa
cadència que fa fins al més insensible tornar a l’origen de les coses”.
Aquestes paraules ens remeten a l’ús de metàfores, i la metàfora, com sabem, és
el recurs usat per a l’expressió de l’inefable, el camp en el qual es
manifesten les experiències estètiques.
Quins són els valors estètics que produeix el camp construït per la pedra
en sec? Aquests valors contrasten amb la imatge més comuna de Menorca, la
Menorca blanca i blava de platges i pinars ubicats a les costes, sobretot de
migjorn. Ha estat més recentment que s’ha “descobert” una altra Menorca, una
Menorca més interior, podríem dir més íntima, formada per parets i tanques
llaurades, amb construccions de l’arquitectura popular més austera i senzilla.
Com a pintor i com a poeta he fixat l’atenció a aquesta Menorca interior i
he fet una reflexió pels motius pels quals l’atracció d’aquest paisatge ha
inspirat artistes i poetes. Els valors d’aquesta estètica es caracteritzen per
l’austeritat, la geometria trencada i el buit, valors que connecten amb la sensibilitat del wabi-sabi japonès.
Es tracta d’un paisatge amb ànima perquè alberga una sedimentació humana
molt profunda i carregada d’història, diríem que és un lloc ple de memòria.
Cada pam d’aquest paratge parla de l’esforç humà i de la tragèdia de sa costa.
En ser un paisatge molt despullat d’anècdotes, és susceptible d’expressar
l’essencialitat. No és un paisatge amable i això força l’espectador a ser més
subtil i més sensible a la seva comprensió, demana per això un esforç d’entesa.
Aquestes condicions lliguen amb la idea de sublim, categoria estètica
desenvolupada per expressar els límits dels sentits i properes a les ànimes
desolades, desvalgudes, solitàries. Els adjectius que ens venen al cap són auster,
pobre, humà, abandonat, ample, castigat, obert, historiat, naufragat. Fruit
d’una emoció continguda, Punta Nati es mostra tot ple de presències latents
malgrat ser alhora tan despullat perquè és un paisatge que acumula sofriment i
tristesa amb un punt de llarga desesperació, perquè darrera la majestuositat de
la seva grandesa, hi alena la mort. La impressió que produeix és la d’admiració
que sentim pel savi pobre de pertinences i tanmateix ric d’experiències interiors.
Des d’un punt de vista més formal, el paratge de Punta Nati té una
coloració gastada com de pàtina del temps. Hi predominen els tons grisos i
sienes, amb el contrast blau d la mar i del cel. Sovint queda emboirat per la
calitja de l’aire o la boirina de la mar de manera que sembla un dibuix
difuminat. El format és molt horitzontal, és tota una planura amb lleugeres
ondulacions en la llunyania. Aquesta planura és trencada ara i adés per
aquestes petites construccions piramidals o rectangulars de barraques i ponts.
Tot el conjunt és estructurat per línies que dibuixen un laberint de parets
seques com una geometria infinita digna de Borges
Un paisatge humà però sense concessions, sever però afectuós, evident i
difuminat al mateix temps, que traspua una solitud extrema i una atmosfera
neta, de geografia pelada, de terra eixuta, esmaperduda i exprimida, d’una
regularitat gairebé minimalista, de llunyanes distàncies i amb properes
sintonies de línies tènues. Una plàstica de la nuesa, de pocs recursos retòrics,
sense anècdota. Una plàstica d’aproximació abstracta, d’estructura horitzontal,
una planícia coronada de llum imponent. Una textura ruda, gastada com les mans
de llaurador, callades, un codolar de temps i d’esforç. L’aire lluminós i net, l’harmonia
ocre, llunyana presència de la mar. Paisatge sense figura i amb moltes mirades.
Tots aquests valors es vinculen si fa no fa amb l’estètica japonesa anomenada
wabi-sabi que valora les coses imperfectes, inacabades i impermanents, els
processos naturals i la senzillesa, els objectes rústics i gastats per l’ús,
les sensacions de calidesa íntima, connotades de melangia i d’una certa elegància
discreta. Parla d’autenticitat i de naturalitat. Parla, doncs, de Punta Nati.
Tot i que aquesta comunicació s’aparta dels continguts centrals del
congrés, l’autor creu que una aproximació als valor plàstics i estètics del
paisatge de pedra en sec pot aportar una perspectiva interessant al seu estudi
perquè tanmateix avui valoram aquest patrimoni com un llegat que ens enriqueix
la nostra experiència estètica. En certa manera diria que avui som aquí perquè
ens lliga una relació emotiva amb aquest patrimoni.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada